Слово Керуючого Овруцькою єпархією митрополита Віссаріона на урочистостях присвячених 1000-річчя блаженної кончини святого князя Володимира Великого.

28 липня 2015 р. УПЦ і наша країна зі слов’янськими народа­ми молитовно відзна­чали 1000-річчя бла­женної кончини свято­го князя Володимира Великого.

Цьому ювілею при­урочуються Богослу­жіння, хрестні ходи, встановлення на його честь пам’ятників, які сприяють консолідації нашого народу, утверд­женню його в спаситель-ній Православній вірі.

За що ж Київський князь заслужив таку велику шану від людей?

Митро­полит Київський Іларіон у “Слові про закон і благодать вказує на внутрішнє на­вернення князя Воло­димира до Христа під дією благодаті Божої. Він говорить: “Коли жив він і землею своєю керував з правдою, мужністю і розумін­ням, … глянуло на ньо­го всемилостиве око всеблагого Бога, і за­сіяв в серці його розум; він зрозумів суєту ідольської омани і уві­рував в єдиного Бога, Який створив усе ви­диме і невидиме. Таєм­ний голос благодаті звернув слух Володимера до слухання голосів від людей. Завжди слухав він, -говорить митрополит  Іларіон, про православну христолюбиву і сильну вірою землю грецьку, про її християн, храми, святині, величність тамтешнього служіння Богу, – і слухаючи все це, загорівся духом і серцем забажав бути християнином й навернути в християнство всю землю свою”.

Він відкинув поганську (ідолопоклонську) віру, свідомо прийняв святе Хрещення та охрестивши свій народ, став мудрим державотворцем. Така зміна свідомості наших предків мала і має надзвичайне значення, бо започаткувало буття Божої Церкви в Київський Русі.

Після прийняття християнства князь Володимир створив ідейні основи держави. Об’єднання Русі київський лідер здійснював на християнських засадах. В цьому допомагала молода Православна Церква, що за князя Володимира, окрім Київської митрополії, ма­ла вісім єпархій: Чернігівську, Ростовську, Володи-мир-Волинську, Новгородську, Турівську, Полоцьку, Тмутараканську і Бєлгородську. Церква була для Київської Русі основою її духовної та культурної єдно­сті. Вона здійснювала великий вплив на припинення міжусобиць серед князів, на об’єднання князівств в єдину державу та її зміцнення, на укріплення і роз­ширення зв’язків з багатьма європейськими держа­вами, насамперед з Візантією та Болгарією.

Через Номоканон змінилося наше цивільне, кримі­нальне, майнове, сімейне і шлюбне право. Послаб­лювалася холопська неволя, приборкувалася кабала лихварства. Універсальний вплив християнства стосується царини культури, освіти, і виховання світогляду. “Чим ближче ми повертаємося до давньої Русі, – говорить академік Д.С.Лихачов тим зрозумі-ліше для нас, що в давній Русі існувала своєрідна і велика культура” .

Архітектура, живопис і музика втілювалися в церковних пам’ятниках. Світовою вершиною в галузі живопису є давньоруська ікона, яка закликає до духовного відродження, до краси іншого світу.

Християнство збагатило слов’янські народи новими науковими і ілософськими поняттями які до того часу були їм не відомими. За дослідженнями літературо­знавців, словянська мова до середини XI століття значно перевершила за своїм виражальним багатством багато мов тодішнього європейського світу.

Моральні ідеали збагачувалися характерними риса­ми Православ’я: святістю, аскетизмом, смиренням, співчутливим братолюбством, жертовністю і есха­тологічною вірою в праведний, сяючий небесною красою град Божий – вічний Ієрусалим. “В умовах таких ідеалів, – пише академік Д.С.Лихачов, – у людей давньої Русі була дивовижна любов до світу, при одночасному визначенні цього світу гріховним, суєтним”.

Частково, нажаль, проявлялася і поганська закваска: гордощів, помсти, приниження гідності ближнього, рабства. Та ідеал продовжував жити, Дія всього наро­ду він був один – віра в Бога, покаяння, милостиня, братолюбство будівництво храмів і смиренна молитва в них.

Саме за проведення таких рятівних реформ для народу Київської Русі князь Володимир і заслуговує на вічну пам’ять про себе, та широку шану нашого народу. Професор В.О. Ключевський говорить: “Наступні покоління згадували про Київську Русь як про колиску руської народності. Народ досі пам’ятає і знає старий Київ з його князями і богатирями, з його Святою Софією і Печерською Лаврою, щиро любить і шанує його”. Автор “Кобзаря” Тарас Шевченко ще більш містично промовляє:

“Мов на небі висить

Святий Київ наш великий,

Святим дивом сяють

Храми Божі, ніби з самим

Богом розмовляють.

Дивлюся я, а сам млію,

Тихо задзвонили

У Києві, мов на небі… “

Святе Євангеліє закінчується пророцтвами апостола Івана Богослова, у яких учень Христа Духом Божим розповідає про останні часи існування людства на Землі. А саме про відступництво багатьох від Істини, появу на підГрунті тріумфу зла світового правителя -антихриста, – його правління упродовж 3,5 років, та ганебний кінець у пеклі антихриста з поплічниками і тими, хто вклонився йому як богу. Закінчується Апо­каліпсис другим пришестям Господа нашого Іісуса Христа та вічним життям праведників у обителях Отця Небесного. Таким буде наше майбутнє, якщо у людському суспільстві зла стане більше ніж добра. Звичайно, до планів Бога не Входить тріумф зла серед людей та вічна загибель грішників у пеклі. Але це може статися за бажанням самих жителів Землі. Страшно, коли нав’язується молоді сатанинська музи­ка, блудне життя, принижуються сімейні цінності… Православна віра вчить людей добру, адже вона грунтується на двох основних заповідях, а саме любові до Бога, та любові до ближнього.

Охрестивши жителів Київської Русі в Православ’ї, князь Володимир дав можливість нашому народу при­множувати добро на Землі та стримувати розповсюд­ження зла. Саме цим він відвів загрозу Апокаліпсису і заслужив і через це такого вшанування серед народу. Він любив творити діла милосердя, будувати храми, десятину давав Церкві. Для нього девізом були такі біблійні слова: “искупи грехи твои правдою и безза­коння твои милосердием к бедним; вот чем может продлиться мир твой “(Дан,4, 24). Постараймося і ми вірою та добрими справами укріплювати нашу Бать­ківщину, спасати себе в Богом заснованій Церкві.

Пресс-Служба Овруцької епархії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *